fbpx

Då kan det vara dags att byta design på hemsidan

Oavsett du är ett litet eller stort företag är det viktigt att ha en stark närvaro på nätet. En väl utformad webbplats är viktig för att locka nya kunder och få ditt företag att växa. I den här artikeln diskuterar vi fem anledningar till varför du kan behöva göra om din hemsida. 

En hemsida med en gammal design som ser föråldrad eller rörig ut kan avskräcka potentiella kunder från att göra affärer med dig. Dessutom så kommer den nya designen på din hemsida innehålla nyare funktioner och mobilanpassad responsiv design som gör det lättare för besökare att hitta det de söker på din hemsida.

Din hemsida är det första intrycket som potentiella kunder får av ditt företag

Din hemsida är ofta den första kontakten mellan dig och potentiella kunder. Det betyder att om din hemsida är föråldrad, svår att navigera eller på annat sätt oattraktiv kan du avvisa kunder innan de ens har en chans att lära sig mer om vad du gör. På en väl utformad hemsida där du har ger åtminstone potentiella kunder ett bra första intryck av ditt företag.

Om du dessutom fortfarande använder den gamla logotypen på din hemsida kan det sända blandade budskap om vad ditt varumärke representerar. Att byta design på hemsidan är ett bra sätt att se till att den återspeglar det aktuella läget för ditt varumärke.

Din hemsida är en förlängning av ditt varumärke

Din hemsida ska vara en förlängning av ditt varumärke – den ska återspegla dina värderingar, din röst och din personlighet. Om din nuvarande hemsida inte återspeglar vem du är som företag är det dags för en förändring. Att omarbeta din hemsida är ett utmärkt sätt att se till att den representerar ditt varumärke på det sätt som du vill att den ska göra.

Din hemsida är också ett utmärkt ställe att visa upp ditt varumärkes personlighet. Om du har ett roligt och vänligt varumärke bör din hemsida återspegla det. Om du däremot har ett mer seriöst och formellt varumärke bör din hemsida utformas därefter. Oavsett vilken typ av varumärke du har, se till att designen på din hemsida förmedlar detta till dina besökare.

Din hemsida måste vara anpassningsbar

Allt fler använder sina mobila enheter för att surfa på webben, så det är viktigt att din hemsida är utformad på ett responsivt sätt. Det innebär att din hemsida automatiskt anpassas till skärmstorleken på den enhet som den visas på – oavsett om det är en telefon, en surfplatta eller en stationär dator. Om din hemsida inte är mobilanpassad utesluter du sannolikt ett stort antal potentiella kunder.

Dessutom måste din hemsida kunna anpassas till det ständigt föränderliga internetlandskapet. Tekniken utvecklas ständigt, och det bör även din hemsida göra. Om din hemsida fortfarande använder föråldrad teknik är det dags för en uppdatering.

Din hemsida ska vara lätt att använda

Din hemsida bör utformas med användaren i åtanke. Det innebär att den ska vara lätt att navigera och att allt innehåll ska vara lätt att hitta. Om potentiella kunder inte kan hitta det de söker på din hemsida blir de snabbt frustrerade och går någon annanstans.

Dessutom, se till att din hemsida är utformad på ett sätt som gör det enkelt för besökarna att ta nästa steg – oavsett om det handlar om att anmäla sig till ditt nyhetsbrev, göra ett köp eller ladda ner ett white paper. Om du gör det svårt för människor att vidta åtgärder på din hemsida är det troligt att du förlorar potentiella kunder. Om du till exempel kräver att folk ska skapa ett konto innan de kan köpa något, eller om kassaprocessen är komplicerad, kommer folk att vara mindre benägna att köpa från dig.

I vår artikel Fem tips för er som tänker skapa en ny företagshemsida delar vi med oss av hur man kan tänka när man ska skapa eller uppdatera sin hemsida.

Din hemsida måste ständigt utvecklas

Din hemsida är aldrig ”färdig” – den är alltid ett pågående arbete. I takt med att din verksamhet växer och förändras bör även din hemsida förändras. Om du inte gör regelbundna uppdateringar av din hemsida kommer den snabbt att bli föråldrad och förlora sin attraktionskraft.

Även sökmotoroptimerings-mässigt (SEO) är det viktigt att regelbundet uppdatera din hemsida med nytt, relevant innehåll. Något som både besökare och sökmotorer som Google uppskattar.

Där har du det. Våra fem främsta skäl till varför du behöver göra om din hemsida. Om din hemsida inte uppfyller alla dessa kriterier är det dags för en förändring. Att göra om din hemsida är ett viktigt steg för att se till att ditt företag har en stark närvaro på nätet.

Om du inte vet var du ska börja, är du välkommen att höra av dig till oss.

Du kanske också är intresserad av:

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss