fbpx

Sju tips för frisörer vid skapande av en hemsida

Hur kan du få fler kunder till din frisörsalong? Och varför är en hemsida perfekt för det ändamålet?

Är du en liten lokal frisör som vill locka till dig fler kunder? Perfekt, då ska du skapa en hemsida om du inte redan har en. Vi kommer ge dig råd och tips på vad du bör tänka på i skapande av en ny hemsida eller en modernisering av en befintlig. Som en lokal frisör kanske du inte tänker att en hemsida är speciellt viktigt för verksamheten men det är helt fel, en hemsida kan ta din verksamhet till en helt annan nivå. Om du även kombinerar den med närvaro i sociala medier så kan du bli nummer ett på orten. Vi kommer dela upp artikeln efter nivå, vi börjar med dom enklaste och mest basala punkterna för att sedan längre ner komma till en något högre nivå som kanske inte passar alla.


Grundläggande tips

Skapa ett gratiskonto för Google My Business, detta verktyg är verkligen perfekt för den lokala mindre företagaren såsom exempelvis en frisör och är helt gratis att använda. Här har du möjligheten att nå ut till precis din målgrupp och visa relevant information på ett oslagbart vis. Vi har skrivit en hel artikel om just detta verktyg, läs mer här.

Se till att hemsidan är informativ och inte saknar väsentlig information, det låter kanske banalt men det finns många fall där hemsidor saknat både kontaktuppgifter och öppettider. För en frisör är den informationen vital. Se till att på ett tydligt sätt få med kontaktuppgifter, adress, öppettider och priser. Den potentiella kunden kanske bara är ute efter en salong som håller öppet just nu och bryr sig inte nämnvärt om hur bilderna av salongen ser ut etc. Se gärna till att informationen är enkel att hitta, som kund vill man inte behöva klicka sig vidare för att se sådan information. Självklart ska informationen också vara korrekt.

Se till att hemsidan uppdateras med jämna mellanrum, detta är förstås ett tips för samtliga hemsidor där ute men man kan förstå att en frisörs hemsida gärna kan bli eftersatt rörande det. Många kanske resonerar som så att all information finns inlagd och hemsidan är nu ”klar”. Det stämmer förvisso till viss del men vill man komma högt upp på Googles rankning så behöver sidan uppdateras kontinuerligt. Ett förslag är kanske att skapa en blogg kopplat till hemsidan där man kan lägga upp bilder från dagens frisyrer/kunder eller dylikt. Man kan även få in en koppling mot sociala medier så att sidan känns mer levande.

Sedan har vi förstås sociala medier, en god idé för dig som frisör är att åtminstone kombinera din hemsida med Instagram. Det mediet är nog det som passar en frisör bäst i vårt tycke, Facebook kan även det vara aktuellt men där kostar annonsering. Instagram är ju ett medie som lämpar sig ypperligt för frisörer då du enbart lägger upp bilder, ta exempelvis en bild på varje kunds frisyr och lägg upp. Eller när du får in nya hårvårdsprodukter kan du direkt ta en bild och marknadsföra dom via Instagram. Vi har skrivit artiklar om båda dessa sociala medier ur en marknadsföringssynpunkt och är ni intresserade av att veta mer så finns artikeln om Instagram här. Är ni sugna på Facebook annonsering så finns artikeln här.


Mer avancerade tips

Marknadsför dig med hemsidan som basnär du nu faktiskt byggt upp en hemsida vore det slöseri att inte utnyttja den till fullo för marknadsföring. Du kan exempelvis se till att få tag i mejladresser till befintliga och potentiella kunder för att på så sätt skicka ut nyhetsbrev och rabatterbjudanden. Skapa exempelvis ett online bokningssystem på sidan och därigenom få kontaktuppgifter till alla som brukar systemet. Ett smidigt sätt för dig att få lite information om dina kunder och ett smidigt sätt för kunden att boka tider. Du kan även ha en kartfunktion på sidan så kunden enkelt ser var du finns, ha ett system för kommentarer så du kan lyfta fram vad dina kunder tycker om dig (positivt) och lista dig på Google My Business.

SEO anpassa sidan så dina lokala kunder faktiskt hittar digdetta råd är viktigt att beakta för du vill ju att den lokala kunden ska söka efter exempelvis ”Frisör Katrineholm” och hitta dig före alla konkurrenter. Det handlar alltså om att anpassa texter och hemsida efter den lokala marknaden. Ämnet är stort så vi kommer inte gå djupare in på det här men främst handlar det om att du som företag ska synas så högt upp som möjligt i rankingen när folk gör sökningar lokalt efter frisörer.

Sälj kringprodukter på hemsidan, alla frisörer har någon form av sortiment kring hårvård och självklart kan du med fördel sälja dessa via hemsidan. Du behöver då implementera någon form av webbshop på hemsidan för att det ska fungera med betalning etc. dock behöver man inte skapa någon avancerad variant utan håll det enkelt till en början. Detta ger lite extra klirr i kassan vilket alltid är välkommet.

Tips på läsning

Webbsidor anpassade för alla enheter

Senaste inläggen

Så påverkar omdömen din lokala SEO

Så påverkar omdömen din lokala SEO

Omdömen spelar en stor roll i lokal SEO. Ett företags rykte online kan påverka hur det rankas i lokala sökresultat. SEO-fördelar med positiva omdömen Positiva omdömen kan ge en rad SEO-fördelar för företag. När vi får bra recensioner ökar vår trovärdighet hos potentiella kunder och sökmotorer. Google uppskattar företag med positiva omdömen och belönar dem […]

En introduktion till Google Adwords för lokala företag

Grunden till Google AdWords handlar om att förstå dess betydelse för lokala företag och hur det fungerar inom sökmotormarknadsföring (SEM). Det är viktigt för oss att belysa de fördelar detta annonsverktyg erbjuder när det gäller att nå lokala kunder effektivt. Vad är Google AdWords? Google AdWords, nu känt som Google Ads, är ett annonsprogram från […]

Kontakta oss